Praktische info

Samenwerking lokaal en regionaal

Psychologenpraktijk Nieuwegein is een onderdeel van Stichting de Schans. Dit houdt in dat we intensief samenwerken met de huisartsen en fysiotherapeuten van Gezondheidscentrum de Schans. Wij hebben iedere maandag gezamenlijk overleg met deze disciplines. Daarnaast werken wij samen met Cassandra Zuketto, psychiater van Zuketto Consult. Cassandra Zuketto kan in bepaalde situaties en in onderling overleg worden ingepland ter consultatie. Ook schuift zij regelmatig aan bij ons multidisciplinaire overleg.

Regionaal werken wij samen met de psychologen uit Houten en IJsselstein en Nieuwegein. Psychologenpraktijk Nieuwegein is ook onderdeel van de vereniging psychologen en psychotherapeuten regio Lekstroom (www.VGPL.nl). Verder werken wij samen met Geynwijs en de gemeente Nieuwegein. Nadere omschrijving kunt u vinden in ons kwaliteitsstatuut.

Kwaliteit

Psychologenpraktijk Nieuwegein voldoet aan de normen van het “Keurmerk Basis GGZ”, waarmee we aantonen dat wij een stapje extra doen om de juiste zorg op het juiste moment te leveren.
Het Keurmerk Basis GGZ (h)erkent vooruitstrevende zorgaanbieders, positioneert cliënten en faciliteert de dialoog over deze zorgvorm.
Bekijk ons kwaliteitsstatuut ‘GGZ-instelling’.

Meer informatie kunt u vinden op Stichting Kwaliteit in Basis GGZ.

Clientervaringen

Alle cliënten wordt na afronding van de behandeling gevraagd om door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst aan te geven in welke mate zij tevreden zijn over de praktijk, de behandelaar en de behandeling. De vragenlijst die daarvoor wordt gebruikt is de zogenaamde ‘Consumer Quality Index’ (CQI). Cliënten scoren de behandelervaring op de indicatoren bejegening, informatie behandeling, samen beslissen en uitvoering behandeling. Daarnaast geven ze de behandeling een rapportcijfer, en beantwoorden ze enkele losse ervaringsvragen en vragen over zichzelf.

In de periode 21-02-2022 tot en met 21-02-2023 hebben wij het rapportcijfer 8,6. En dit zijn de scores per onderdeel (schaal 1 t/m 5):

  • Bejegening
  • Samen beslissen
  • Uitvoering behandeling

5,00
4,60
4,50

Hieruit kunnen we opmaken dat onze cliënten tevreden zijn over de geboden zorg, op alle onderdelen wordt boven de 4 gescoord en op bejegening zelfs de maximale score van 5. Cliënten voelen zich serieus genomen door hun behandelaar.

Clientenraad

Omdat wij het belangrijk vinden onze cliënten te raadplegen, om te horen wat zij vinden dat er beter kan, hoe zij zien dat wij betere zorg kunnen leveren, hebben we een cliëntenraad.

Klachten en geschillen

Klachtenprocedure van Psychologenpraktijk Nieuwegein

Uiteraard doen wij er alles aan om de zorg zo goed mogelijk en naar jouw tevredenheid uit te voeren. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Wij bieden je daarom drie mogelijkheden om je klacht bij ons kenbaar te maken.

Melden bij medewerker van Psychologenpraktijk Nieuwegein 

Als je een klacht hebt kun je dit direct melden bij één van onze medewerkers. Deze zal de klacht met jou bespreken en samen met jou naar een oplossing zoeken. Kom je er samen niet uit, dan kun je de klacht schriftelijk indienen bij de directie van Psychologenpraktijk Nieuwegein  (via: beleid@ghcdeschans.nl). Er wordt dan binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je opgenomen. De directie zal met jou in gesprek gaan over je klacht met als doel deze naar tevredenheid op te lossen.

Vanzelfsprekend heeft u altijd het recht om rechtstreeks contact op te nemen met onze onafhankelijke externe klachtenfunctionaris zonder tussenkomst van Psychologenpraktijk Nieuwegein . 

Klachtencommissie

Als de behandeling van jouw klacht niet tot een voor jou goede oplossing heeft geleid of als je geen bemiddeling wenst dan kun je jouw klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdwet van Klachtenportaal Zorg.  Je kunt het geschil binnen vijf jaar na deze kennisgeving voorleggen aan de klachtencommissie.

Geschilleninstantie

Lost een gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet op? Dan kún je ervoor kiezen een rechtszaak aan te spannen, maar je kunt er ook voor kiezen om het geschil voor te leggen aan De Geschillencommissie KPZ. De Geschillencommissie KPZ voorziet in een onafhankelijke geschillencommissie die geschillen behandelt van cliënten (en hun naasten) over de zorg van zelfstandige zorgaanbieders en zorgaanbieders in kleinschalige zorginstellingen die zijn aangesloten bij De Geschillencommissie KPZ.

Wij zijn aangesloten bij de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP) en bij het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP). Het instituut kent een beroepscode die voor al haar leden geldt. Als u meent dat de psycholoog de beroepscode geschonden heeft, kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de praktijkhouder van psychologenpraktijk Nieuwegein of bij het NIP (Postbus 2085, 3500 GB, Utrecht).

Voor een vertrouwenspersoon voor jeugd verwijzen wij naar Jeugdstem.